Дайджест-практикум «Освітні тренди»
Освіта, як і суспільство, постійно трансформується та орієнтується на майбутнє. Відповідно і вимоги до педагогів постійно оновлюються й потребують нових, більш складних наборів компетентностей.
21 жовтня Чернівецький обласний центр естетичного виховання «Юність Буковини» провів обласний дайджест-практикум педагогічної майстерності «Освітні тренди» для керівників гуртків художньо-естетичного напряму закладів позашкільної освіти. Захід відбувся в онлайн-форматі. 53 слухачів з 16 навчальних закладів доєднались до дайджесту. Директорка закладу Людмила Дмитрівна Гатрич у своїй промові наголосила на необхідності використання новітніх технологій у освітньому процесі закладів позашкільної освіти, адже вміння педагога працювати по-сучасному, бути «в тренді», відкриває широкі перспективи для поглиблення фахової майстерності педагогів і підвищення ефективності навчального процесу.
Алла Петрівна Слободян, завідуюча методичним відділом Центру, ознайомила присутніх з основними, найпопулярнішими освітніми трендами цього року та дала коротку характеристику зокрема таким трендам як цифровізація, гуманітаризація, пріоритизація, гейміфікація, візуалізація, STEAM-освіта, мікронавчання, імерсивне навчання, баланс і благополуччя.
Методистка образотворчого мистецтва Ганна Григорівна Александровська виступила з доповіддю «Сучасні освітні тренди як засіб формування ключових компетентностей в гуртках образотворчого мистецтва». Ганна Григорівна детально зупинилась на таких сучасних методах навчання як проєктне навчання, заняття на пленері, а також на одній із форм комунікаційної діяльності – організації виставок. В основі всіх цих методів є персоналізоване навчання, адже використовуючи їх, керівник здебільшого працює з кожною дитиною індивідуально. Ганна Григорівна презентувала роботу гуртків Центру запропонувавши як активну форму діяльності проєктне навчання, під час якого активізується критичне і творче мислення, покращуються комунікативні навички, підвищується мотивація та, як наслідок, рівень досягнень. В практиці роботи гуртків образотворчого мистецтва нашого центру проєктне навчання має широке застосування. Надзвичайно цікавими були пошуково-дослідницькі проєкти, розроблені та здійснені в гуртку «Юний дизайнер»: «Папє-маше – історія і сучасність», «Історія Різдвяної листівки», «Декорування підлоги». Серед останніх виконаних проєктів є робота вихованців гуртка «Світ фантазій» над темою «Українське мистецтво кінця ХІХ - початку ХХ ст.». За формою – це була командна робота, за типом – пошуково-дослідницька, творча.
Простежити тісний взаємозв'язок світу природи і людини, розширити знання про навколишній світ, формувати пізнавальну і творчу активність особистості, уміння висловлювати свої думки на папері, не боятись помилок, розвивати спостережливість, увагу, закріпити навички роботи з рисунку та живопису, отримані на заняттях - головне завдання однієї з сучасних освітніх технологій – пленерного заняття. Одним із позитивних чинників роботи на відкритому просторі є той факт, що діти мають можливість почати працювати більш сміливо, мають широкі можливості для творчого пошуку та імпровізації. На цих заняттях вихованці можуть побачити не тільки те, про що вчать, але й доторкнутися до артефактів, побачити архітектуру, спробувати різні шляхи вирішення поставленої проблеми.
Виставкові заходи є найважливішими серед складових виховання загальної культури, етики та естетики, елементів профорієнтації. Окрім того, виставкові заходи сприяють підтримці та зміцненню іміджу навчального закладу, залученню потенційних вихованців і заохоченню їх до навчання. Крім того, художні виставки відвідують представники ЗМІ.
Участь вихованців гуртків у виставках в значній мірі активізує їх адекватну самооцінку, стимулює процеси саморозвитку та самореалізації особистості через мотивацію досягнення успіху та усвідомлення власної мети, розкриває власні можливості, збагачує навичками оцінювати свої досягнення і невдачі.
Надія Миколаївна Вовк, методистка вокального жанру, висвітлила суть таких освітніх трендів як візуалізація та едьютейнмент. Педагоги шукають нові технології, і форми занять, які б викликали у вихованців високу мотивацію до навчання. Перехід на дистанційне навчання закономірним чином підвищив інтерес до візуалізації інформації в освіті: поєднання тексту, звуку та зображення стало мало не головною сполучною ланкою між вихованцем і новими знаннями. У візуалізації є мета, яка допомагає заняття наповнити найнеобхіднішим. Засобами візуалізації, які широко використовують керівники вокальних гуртків і сприяють ефективності освітнього процесу, Надія Миколаївна назвала презентації, відеоматеріали, музичні твори в запису, записи відео-виступів, концертів, записи фонограм (+),(-). Цікавою та змістовною інформацією про сучасні методи, прийоми та технології роботи у вокальних гуртках поділилась викладач-методист музичної школи №1 м. Чернівців Петрусяк Тетяна Володимирівна, ознайомивши учасників дайджест-практикуму з сучасними вокальними прийомами: Twang, Rattle, Свистковий йодль, Vocal fry, Belting. Педагог активно впроваджує засоби візуалізації у навчальний процес. Доповідачка переконливо зауважила, що виконавець повинен досконало володіти вмінням регулювати діапазон голосу, його глибину і тембр.
Суть едьютейнменту полягає в тому, що сучасних дітей потрібно навчати по-новому, з інтеграцією елементів розваги, ігор і навчання. Основна мета – зробити процес навчання захоплюючим, цікавим, різноманітним, доступним, використовуючи навчальні відео, інтерактивні веб-сайти.
Актуальною проблемою сьогодення є збереження здоров’я дітей та формування здорового способу життя як цінності. Звідси випливає завдання – формування у вихованців потреби зберігати та зміцнювати своє здоров’я. Про здоров’язберігаюче навчання розповіла методистка хореографічного жанру Маріанна Калинюк. Керівниця народного художнього колективу «Арабеск» Галина Григорівна Пупченко продемонструвала практичне застосування в гуртковій роботі напрямку «Stretching», який допомагає сформувати у вихованців гарну поставу, легку ходу, гнучкість, підготувати тіло до фізичних навантажень, покращити їх фізичний стан, виховувати витривалість і старанність, розвивати творче мислення, рухову пам'ять, орієнтування в русі і просторі. Заняття ігровим стретчингом з дітьми показують стабільно високі результати: діти набагато менше хворіють, стають більш відкритими для спілкування не тільки з дорослими, але і між собою. Вправи спрямовані на профілактику різних деформацій хребта, зміцнення його зв'язкового апарату, формування правильної постави.
Щоб заняття було цікавим діти повинні стати авторами та співавторами навчального процесу. Адже, як свідчить піраміда навчання, найбільш ефективного результату можна досягти лише при безпосередньому залученні вихованців у освітній процес.
На завершення заходу присутні зробили висновок, що навчання дітей та молоді на основі сучасних освітніх трендів сприяє розвитку аналітичного, логічного та творчого мислення, а також таких важливих умінь, як використання сучасних інструментів для досягнення навчальної мети, швидко адаптуватися до змін і нових умов, вирішення складних проблем, робота в команді, та багатьох інших.